20 maart 2010

Satsanga

Om de kracht van de stilte te ervaren, is het volgens David Godman (p. 123 e.v.) niet nodig om direct in de buurt van een leraar te zijn. “De stroom van kracht die uitgaat van de leraar kan door iedereen ontvangen worden die zijn aandacht gericht heeft op het Zelf of op de gestalte van de leraar; afstand vormt geen belemmering. Deze aandacht wordt dikwijls ‘satsanga’ genoemd, hetgeen letterlijk betekent ‘vereniging met het zijn’. Sri Ramana Maharshi moedigde deze praktijk van harte aan en zei regelmatig dat het de meest efficiënte manier was om een rechtstreekse ervaring van het Zelf tot stand te brengen. Volgens de Indiase traditie hield dit in dat je in de fysieke nabijheid verblijft van iemand die het Zelf heeft gerealiseerd. Maar Sri Ramana Maharshi gaf het een veel wijdere betekenis. Hij zei dat het belangrijkste element in satsanga de mentale verbinding met de leraar was; satsanga vindt niet alleen plaats in zijn aanwezigheid, maar wanneer en waar je ook maar aan hem denkt. De leraar is dan altijd in je aanwezig.”

Wanneer ik rechtstreeks in de ogen kijk van de foto van Sri Ramana Maharsi die in mijn kamer staat, voel ik me direct met hem verbonden en ‘weet’ ik weer - zij het voor even - wie ik werkelijk ben.


Foto: Beeld van Dakshinamurti (11-e eeuw)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten