19 augustus 2009

Onbewuste spanning

Wanneer we bewust stress ervaren, kunnen we daar gericht aan werken, bijvoorbeeld door het lichaam te ontspannen of door aandacht te besteden aan de mogelijke oorzaken van de spanning. Moeilijker wordt het wanneer de spanningen zich in het onderbewuste afspelen en je bijvoorbeeld ’s ochtends wakker wordt met gespannen schouders of rug. Dan is het niet zo eenvoudig om dat te ontspannen. Aan Nisargadatta (1897-1981) werd dit eens (zie I Am That) voorgelegd: “hoe kan ik een knoop ontwarren die zich geheel onder de drempel van mijn bewustzijn bevindt?”

Zijn antwoord luidde: “Door bij jezelf te blijven…door jezelf in je dagelijks doen en laten met waakzame belangstelling gade te slaan, met de intentie te begrijpen en niet met de intentie tot oordelen, in een volledig aanvaarden van alles wat zich voordoet. Eenvoudig omdat het er is, moedig je het verborgene aan om aan de oppervlakte te komen en je leven en bewustzijn te verrijken met de daarin gevangen energie├źn. Dit is het grote werk van de bewustwording; het verwijdert obstakels en maakt energie├źn vrij door de aard van het leven en van de geest te begrijpen. Inzicht is de deur naar vrijheid en waakzame aandacht is de moeder van inzicht.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten