18 december 2009

Spirituele zoektocht

In de Oosterse wijsheidsliteratuur kom je af en toe een kernachtige omschrijving tegen van de spirituele zoektocht. Zo omschreef Matthieu Ricard (1946 – boeddhistische monnik - persoonlijk simultaan vertaler van de Dalai Lama) zijn spirituele reis als: “Elke levensfase komt aanzienlijk dichter bij volheid en diepe bevrediging. De geestelijke reis trekt van vallei naar vallei: bij elke pas die men oversteekt, krijgt men een nog schitterender uitzicht dan het vorige.”

Een andere Fransman, Arnaud Desjardins (1925 – filmmaker en spiritueel leraar - een van de eerste Europeanen die zich intensief met oosterse spiritualiteit, met name de advaita vedanta, bezig hield) omschreef zijn spirituele reis zo: “Dankbaar jegens het bestaan nader ik tot het licht, de totaliteit, de universele energie, de liefde. Ik overstijg mijn leven, ik ontdek dat ik een uitdrukking, een vorm ben van het universele leven en de goddelijke energie.”


Foto: Bergtoppen Himalaya

Geen opmerkingen:

Een reactie posten