6 juni 2009

Rituals for the Soul (3): massage

Bij massage denken we meestal aan ontspanning. De Zweedse ontspanningsmassage is bij ons ook de meest bekende vorm: heerlijk aangeraakt worden op een zachte tafel, met rustgevende muziek en geurige olieën. Deze massage wissel ik al meer dan 25 jaar met vrienden uit. Heerlijk. Er zijn echter ook massages die op een dieper energetisch niveau werken. Onlangs kreeg ik een chakra-massage van Francisco, een Braziliaanse masseur met een eigen massagepraktijk in Amsterdam Westerpark. Na een diepe ontspanningsmassage bracht hij energie in elk van de zeven chakra’s van mijn lichaam. Voor het eerst voelde ik door mijn hele lichaam de levensenergie gaan. Eckhart Tolle benadrukt voortdurend dat een nieuw bewustzijn begint met het zo veel mogelijk voelen van “the inner aliveness of the body. By feeling the inner energy field of your body, you are present, you are deeply rooted into being". Tot dan toe kon ik gemakkelijk de energie van mijn handen en voeten voelen. Maar alleen in speciale omstandigheden zoals een meditatie retreat of een verblijf in een ashram, kon ik ook mijn hele lichaam van binnenuit voelen. Dat gebeurde nu ook in deze chakra-massage. Na afloop voelde ik mij als een holle bamboe, diep verbonden met de energie van het leven op dat moment. Ook een massage kan je tot een besef brengen van wie je ten diepste bent: “one with life”. Net als alle andere rituelen voor de ziel, brengt het je dichter bij de situatie dat je je gedurende al je dagelijkse bezigheden verbonden kunt voelen met het leven. Van moment, tot moment, tot moment.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten